måndag 4 oktober 2010

Grattis Mormor..

Idag skulle du har fyllt 100 år ifall du levt. Det hade ju varit något..
Min mormor var en mycket speciell människa. Hon föddes liksom morsk. Utbildade sig till sjuksköterska och arbetade mycket hårt under hela sitt liv.

Min mormor var fri-religiös liksom jag hehe.. Och hon tillhörde Missionsförbundet. Men hon gick sällan dit efter att hennes man tagit sitt liv 1947. Då blev hon nämligen utfryst av människorna i kyrkan. Och varför ska man gå till kyrkan då kan man undra...

Min mormor behöll dock tron. Hon var en starkt levande kristen. Jag minns ännu hennes timslånga böner varje kväll, för jag önskade att hon någon gång skulle hålla tyst så man fick sova.
Jag vet, att jag var mormors favorit. Hon berättade det för mig innan hon dog. Det hade hon inte behövt göra. Jag blev kristen året innan hon dog, då hade hon säkert bett för mig i 23 år....uthålligt.

Sen var det jag som berättade för henne om Gud, ibland märkte jag att hon blev avundsjuk för min profetiska gåva. Hon hade ju trots allt tjänat Gud hela sitt liv. En gång sa hon det rent ut: Jag kan inte fatta att du fått de gåvorna som du fått av Gud.

Jag vet inte, kanske var mormor barn av sin tid. Jag är barn av min tid, och kanske förväntar mig mer av Gudsriket än min mormor gjorde då ? Hon var fostrad i en tid, kanske då man lade skuld på människor i och genom sina predikningar. Och det gör att man inte vågar ta steg i tro, man känner sig inte värd det kanske ?

Iaf så saknar jag min mormor. Tänker på henne idag. Och jag vet, att hon har ett vakande öga på mig som hon alltid har haft. Ett strängt religiöst men någonstans ett djupt kärleksfullt vakande öga som hon riktigt inte kunde erkänna högt.

 Inte förräns på dödsbädden.

Tack mormor för allt du betytt för mitt liv.
En STOR kram från Carola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar