fredag 20 november 2009

Jag skriver om Gud...

på min blogg. Ja det är tänkt att jag ska göra det. Varför skulle jag inte ? Gud skulle för oss vara en naturlig del av livet - det mest uppenbara, men det har inte blivit så.



Människan föds till Guds avbild, men likväl i uppror mot sin skapare, det ligger i vår natur. Har ni tänkt på det ?



På Lördagskvällar (och andra kvällar också)visas mycket kriminalserier osv, och man kan se hur lemlästade kroppar har blivit slaktade på de mest märkliga sätt. Hur kan man fundera ut så många brott tänker jag, fantasin har inga gränser. Men iallafall, det visas mycket program där mord är inblandade, därför att det DET som ger tittarsiffror. Vi vill se på skiten ! Och vet ni vad, det kallas för UNDERHÅLLNING....



Jag brukar också titta på underhållning när jag inget har att göra. Jag såg på wallander för ett par veckor sedan, ja jag minns inte exakt vad det handlade om men jag minns särskilt en händelse. Det var när polisen gick utmed vägen och samtalade med en präst och i detta samtal frågade polisen ifall hon någon gång tvivlade på Gud. Och då svarar hon något i stil med (lättvindigt) : "-Ja det är klart, tom Jesus tvivlade på Gud när han hängde på korset". ?????????



Sånt här får mig att hoppa ur skorna. Här är det en person som spelar att hon är i kyrkans tjänst och hon tar en bibeltext HELT ur sitt sammanhang och gör den till något vad den inte är. Tror ni verkligen att Jesus tvivlade på Guds existens ?



Det är ju skrattretande.. Det var ju därför han blev korsfäst. Ja, för att han sa att han var Guds son, och därmed likställde sig med Gud. "Min Gud min Gud,varför har du övergivit mig", säger han på korset. Under hela sitt liv på jorden gjorde han inte annat än att proklamera sitt Gudsrike för människorna. Han pekade på vägen till livet, vilket var han själv, han ville att människan skulle se skaparen. Han offrade sig för oss, han gav sitt liv för sin sak/vår sak.



Inte tvivlade han på Guds existens. Men han kände sig för en liten stund, övergiven av fadern. Och vem skulle inte gjort det.



Att vara kristen är inte att gå runt och hoppas och om möjligt tvivla på Guds existens. Man vet att han existerar. Genom tron på Jesus får man som gåva den heliga anden i sitt inre, och denna närvaran kan man inte förneka. Däremot har jag ibland tvivlat på hans omsorg till mig under vissa perioder, men med facit i hand har jag insett att han alltid funnits här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar