fredag 20 november 2009

Varning för sekter.

Sitter här och försöker sätta mig in Jehovas vittnens lära,
och hajar till lite när jag läser :

"vittnena får inte ifrågasätta".

Då måste man reagera, om man hamnar i ett sådant sammanhang !
Menar man att man inte får använda det förstånd som Gud har gett oss ? Ska allt köpas som sägs bakom predikstolen ?

Och så ser vi hur Jesus bemöter Tomas tvivlaren, ja han som verkligen ifrågastätter Jesus när han uppstått från de döda. Obs...Han vågar ifrågasätta Jesus...
Tystar Jesus honom ?
Slänger han ut han från gemenskapen ?
Nej det gör han inte, utan säger:

"Räck hit ditt finger, här är mina händer; räck ut din hand och stick den i min sida. Tvivla inte, utan tro!"
Han möter människan där hon är, i sitt tvivel och denne får därmed bygga upp sin tro.
Vad säger Tomas sedan ? "Min Herre och min Gud."
(Hoppsan där förstod han att Jesus var Gud)

Att tvivla och ifrågasätta, är en del utav det kristna livet, inte bara en vandring på små råsa moln inte....
När tron byggs upp och blir ens EGNA övertygelser blir den stark.

******

"De använder inte den auktoriserade Bibeln, utan däremot sin egen Ny Verden Oversättelsen, där centrala bibeltexter har ändrats, så att de passar till sektens lära"

http://www.katolik.nu/html/cults_jv.htm


Om du befinner dig i ett sammanhang där du upplevs besvärlig för att du ifrågasätter. Fundera då på ifall du inte hamnat i en form utav sekt ? Det är ju typiskt för sekter, att inte ge medlemmar möjligheter att utveckla det kritiska tänkadet, inte heller att växa i tron. Det här gäller inte endast Jehovas vittnen.
Det är en form utav maktmissbruk i from förpackning !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar