fredag 20 november 2009

Kunskap är ingenting värt...

..Om du inte använder den på rätt sätt.

Det finns människor som trivs med att "sitta på kunskapen", och så ska vi helst hedra dem för den STORA kunskapen de besitter..!

Högmodet kryper in, så pass att de inte har förmågan att förmedla den kunskap de fått -ner på vardagsnivå, man förstår inte vad de pratar om, man pratar över huvudet.. Det blir rena rama grekiskan.

Kunskap har vi för att kunna relatera dem till verkligheten mitt i vår vardag. Då blir kunskapen en behjälplig princip.

Jag hedrar aldrig någon människa, för jag har mött den verklige Guden, och i den gämförelsen bleknar stroppen

När jag var liten förstod jag aldrig varför just jag skulle läsa mina läxor. Vad hade huvudstaden i Frankrike att göra med mitt flickrum, i min lilla begränsade värld ? Inte fattade jag då att just jag kunde ge mig ut i världen. Ett barns begreppsvärld tar nog inte in världen utan rymmer en värld mellan hemmet och skolan....

Inte heller förstod jag att Flanellografen med bibeltexterna skulle relateras i den värld jag levde i. Det hade annars varit behjälpligt i min vardag.Men INGEN talade om det för mig.

Nej, Din kunskap är ingenting värd, om du inte lyckas använda dem på rätt sätt. Om den "stora kunskapen" gör oss uppblåsta har vi ingenting vunnit.

Vi har bara visat prov på vår svaghet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar