måndag 9 november 2009

Bortgjord men tacksam.


Idag på Röda Korset så var det städ-dag, så då brukar det komma extra många frivilliga pensionärer och hjälpa till. Och det är ju bra. Men jag gick och retade mig på att regeringen beslutat sig för att anställa fler trafikpoliser..Ja som jag skrev så står de ofta här i Jönköping och plockar körkort.

Visst är det fel att folk kör för fort, men jag är mer orolig för den ökande brottsligheten !

Så jag gick fram till en pensionär där och sa att jag var trött på att det alltid var en massa poliser i stan. De kryllar ju, menade jag. Men pensionären tyckte det var JÄTTEBRA ? Varför då sa jag, det är väl bättre att de satsar på att bekämpa kriminaliteten.

Jo, sa gubben. Men de satsar lika mycket på att bekämpa kriminalitet. Det går hand i hand, det vet jag, för jag har arbetetat på den kriminella avdelningen.

Då kände jag mig allt lite dum, eftersom jag sagt att det kryllade av poliser i stan, nu stod jag framför en fd polis och beklagade mig..Jag fick också reda på att man ofta haffar personer med knark i bilarna när de gör sina kontroller. Det var något som jag inte hade en aning om. Sitter de med knarket i knät...?

Det är mycket jag inte VET, men man lär sig på vägen.

Och idag får jag anledning att tacka Gud, för jag i min person felar troligtvis mycket, både i tanke och gärning. Och Gud i sin fullkomlighet skulle kunna ha en hel hop trafikpoliser efter mig...Min skuld hade därför blivit så stor att jag inte klarat av att betala den !

Jesus har redan, betalt skulden. Det kallar jag får NÅD. Gud ser inte på mig genom mitt mänskliga tillkortakommande, Vi behöver inte sitta och granska våra "inre hastighetsmätare", och undra om vi bryter mot några gudomliga lagbrott i vår vardag. Nej han förstår och handlar med oss i sin godhet och barmhärtighet. Han är den som frälser oss från vårt inre uppror. Amen !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar