måndag 9 november 2009

Klasskillnader.


I den här familjen är dag jag som heter Spara, och min man Slösa, så har det alltid varit. Jag berättade att jag tänkt ge han en kopia på en fin parfym, men det sa han att han inte vill ha...Han vill har den riktiga. Men den riktiga kan du få när du fyller år, du får hålla dig med en kopia. Då vill jag hellre ha folköl,sa han.

Så jag åkte iväg och köpte folköl, som det dessutom var rabatt på 79 kr för ett helt flak. Och så upptäckte jag att det var halva priset på gardinerna (som jag tittat på ett halvår) Så dem köpte jag. Samt en tårta.

Har för övrigt upptäckt second hand världen nu sedan jag började på Röda Korset, min man säger att jag drar hem en massa skit Men det tycker inte jag. Förra vecka tex var det en restaurang som lämnade i sina kaffekoppar, hundratals i fin kvalitè. Jag köpte tolv koppar för fem kronor stycket. De tål maskindisken bra och går inte sönder så lätt. Dessutom köpte jag bestick för 1 krona stycket, det är annars dyrt.

Vi börjar nog leva i olika världar han och jag. Han i bilbranschen med kostym och vit skjorta sittandes med lunchmiddagar och företagsfester. Jag ute bland arbetslösa och bland de som nu arbetstränar.

Det håller på att bli stora klasskillnader i landet. Det ser man redan i vår familj, en splittring i tankarna, vi värderar olika saker. Och på min dotters skola säger hon att där finns barn med hemsydda kläder.....Deras föräldrar har inte råd att köpa kläder, säger de..

På människors tänder och kläder kommer vi nog tydligt se klasskillnaderna
Bilden hittade jag på:

http://nissesandqvist.blogspot.com/2006_12_01_archive.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar